Bio

“Alle muziek vertelt een verhaal en heeft de kracht in zich om mensen te raken, ongeacht genre, taal of achtergrond.”

Vanuit deze gedachte maakt Diana muziek. Dit doet ze op elke manier mogelijk, want er zijn duizend en één vormen om iets te vertellen.

Na in 2006 een baan te hebben gevonden als jurist, kiest zij in 2008 alsnog voor een toekomst in de muziek. Met een gereedschapskist aan muzikale en vocale mogelijkheden in zowel het lichte als het klassieke genre, rondt zij in 2012 haar conservatoriumopleiding af en gaat op zoek naar haar plek in het muzikale landschap. Dit blijkt er een te zijn van eenheid in verscheidenheid.

In 2013 start zij een duo samenwerking met contrabassist Harry Emmery. In de bijzondere bezetting ‘voice & bass’ verkent het duo op geheel eigen wijze bekende en minder bekende stukken uit de jazz en pop.

2014 brengt twee nieuwe projecten: een theaterconcert over de levens en muziek van Peggy Lee en Nina Simone genaamd Peggy & Nina (i.s.m. Louise Hensen) en Jazz & Poëzie. In deze laatste formatie wordt de duobezetting met Harry Emmery uitgebreid met schrijver/dichter Katja Gebbink. Gedrieën brengen zij een programma waarin ze poëzie en muziek met elkaar vervlechten.

In de zomer van 2015 brengt zij samen met Rik Helmes (piano) en Piet van der Pas (regie) het programma ‘Van Ramses tot Rossini, een radeloos recital’ op de planken tijdens Delft Fringe 2015. Deze theatrale aaneenschakeling van opera, cabareteske showtunes en Ramses Shaffy eindigt met een waardering van het maximale aantal van vijf sterren op een tweede plaats voor de Delft Fringe publieksprijs 2015. Tijdens het Rijswijks Pracht festival 2016 mogen Diana en consorten de juryprijs voor dit programma in ontvangst nemen.

De samenwerking met Harry Emmery mondt in de zomer van 2015 uit in de release van haar eerste (zelfgetitelde) album. Klik hier om de stukken te beluisteren.

Met gitarist Paul den Bakker en regisseur Piet van der Pas ontwikkelt zij de theatrale muziekvoorstelling TOUT FINIT PAR DES CHANSONS over de hoogtijdagen van het Franse literaire chanson met als bakermat de Parijse wijk Saint-Germain-des-Prés. Ook deze voorstelling debuteert zeer succesvol op het Delft Fringe Festival. In 2017 ging de avondvullende voorstelling in première. In 2019/2020 zal de voorstelling op diverse podia te zien zijn. In oktober 2018 is het album TOUT FINIT PAR DES CHANSONS uitgekomen via platenlabel TRPTK. Op 17 maart 2019 stond Diana met haar gitarist Paul den Bakker in de finale van het Concours de la chanson in Theater Diligentia te Den Haag.

Naast TOUT FINIT PAR DES CHANSONS, brengt Diana in 2019/2020 samen met gitarist Paul den Bakker en acteur/meesterverteller Piet van der Pas hun nieuwe voorstelling Eb & Vloed ten tonele. Eb & Vloed is een rijgsnoer van muzikale en literaire pareltjes. Poëtisch, confronterend, humoristisch, ontroerend en verrassend. Het werk van onder andere Kurt Tucholsky, Kate Bush, Annie M.G., Brel, Levi Weemoedt, Steven Sondheim, Toon Tellegen en de Argentijnse dichters Alfonsina Storni.

Sinds 2021 is Diana als techniekdocent zang verbonden aan de Jazz Department van het Conservatorium van Amsterdam.

Wat vinden anderen:

Diana’s debuut cd met Harry Emmery
“Haar zuivere stemgeluid, haar kracht om nergens in het hoge register weg te slippen – vaak hét manco van debuterende jazzvocalisten – haar tot in de puntjes beheerste zangtechniek, haar expressie  en haar eigengereidheid in repertoirekeuze – wie kiest er nu zo verrassend voor Michel Fugains Fais comme l’oiseau? – maken Diana van der Bent tot een aanwinst voor het Nederlandse jazzmilieu.” Rinus van der Heijden – jazznu.com (klik hier voor de volledige recensie)

Over Jazz &Poëzie
“Ik ben zeer onder de indruk van dit trio, dat alleen maar zo goed kan zijn in deze combinatie, omdat ieder van hen stuk voor stuk steengoed in hun vak is.” Piet van der Pas – acteur/regisseur

Over Van Ramses tot Rossini, een radeloos recital
“Eerste reactie? Wat een stem! Flexibel, krachtig en loepzuiver. De voorstelling heet ‘Van Ramses tot Rossini’ en zo letterlijk mag je dat nemen. Soepel manoeuvreert ze in een intrigerend half uurtje van onvervalste opera tot een klassieke Shaffy. Er schiet slechts één woord te binnen: vakvrouw. Een eervolle vermelding is zeker ook op z’n plaats voor haar begeleidende pianist.” Recensie Hans van der Maas – programmeur Rietveld Theater Delft

Untitled

 

 
 
previous next
X